Laatste week stage!

1 juli 2018 - Pokhara, Nepal

Maandag is de laatste stageweek al begonnen. We lopen deze week stage op de emergency.

Het is over het algemeen erg rustig op de afdeling. Je kunt zo naar buiten lopen. Zie foto. In de avond mochten we om 7 uur weer terug naar het ziekenhuis om weer operaties te kijken!!! We hebben er 3 achter elkaar gezien. Eerst zagen we een fractuur bij de elleboog. De orthopeed zat gaten te boren in het bot om hier pinnen in te kunnen zetten. De orthopeed is erg beroemd hier in Pokhara. Hij werkt in verschillende ziekenhuizen en staat bekend om zijn succesvolle operaties. Hij heeft schroeven in de gaten geboord. Midden in de operatie viel de stroom uit (dit is volkomen normaal hier en gebeurd gemiddeld 15 keer per dag). Hij stond met zijn boor, midden in het bot. Even paar minuten wachten en ze konden weer door. Na de operatie hebben ze zijn hele arm gegipst.

De volgende operatie was een kijk operatie. Hier heb ik maar een klein deel van kunnen zien omdat deze operatie tegelijk ging met de andere operatie. Er zaten stenen vast in de urethra van een man. Ik zal de details van deze operatie besparen..

Ook heb ik gezien hoe een arm gegipst werd.

Als laatste operatie heb ik een wond gezien. Het was een snijwond in de hand. Het zag er erg heftig uit. Op een paar centimeter na lag zijn duim en de helft van zijn hand eraf. Er werd eerst goed gespoeld met gedestilleerd water. Hierna werd er weefsel en huid weg gesneden en geknipt. Daarna nog eens flink gespoeld en dicht gehecht. Het was erg interessant maar ook heftig om te zien.

Ik heb op de emergency afdeling ook een wond mogen verzorgen. Het was een ontstoken wond onder de kin. Eerst maakte ik het goed schoon en zorgde ik ervoor dat er zoveel mogelijk pus en rotzooi uit was. Vervolgens heb ik het goed afgedaan met betadine en ik heb er een beschermende zalf op gedaan. Daarna heb ik er een gaasje opgedaan en vastgemaakt. Ook heb ik een injectie mogen zetten. Dit heb ik in Nederland al erg vaak gedaan dus was niet moeilijk, wel leuk om te doen uiteraard!

We hebben nog een EHBO kist gekocht voor Sewa Kendra. De EHBO kist die ze hadden was echt niet meer goed.

Er is nog wat van het donatie geld over. Het overige geld wat we hebben opgehaald doneren we aan de organisatie Maya Foundation. Dit is de organisatie waarmee wij hier zijn. Zij zullen met het overige geld kijken wat er nodig is en dit voorzien.

Dinsdagavond hebben we met ons gastzusje en haar nicht weer momo’s gemaakt. Ze waren deze keer nog lekkerder! We zijn op de foto geweest met oma, en hebben na het eten nepalees leren dansen. Hier heb ik een hilarisch filmpje van! Maar die moeten jullie als ik terug kom maar kijken.

Woensdag zijn we na de stage een biertje gaan drinken bij de eigenaar van het plekje waar we altijd noodels eten tijdens stage. Hij heeft toevallig 7 jaar in Nederland gewoond. Na de dal bhat (‘s middags) in het gastgezin zijn we naar Lakeside gegaan. Hier hebben we afscheid genomen van 3 andere Nederlandse studenten die donderdag ochtend al vertrekken naar Kathmandu. Anouk die is in Lakeside gebleven want zij gaat donderdag vroeg al terug naar Kathmandu. Ik ga met de rest van de groep maandag terug naar Kathmandu, dus dan heb ik nog een weekend in Pokhara (anouk zien we weer in Kathmandu). Na het afscheid ben ik alleen weer terug gegaan naar het gastgezin. Na het avondeten ben ik met mijn gastzusje Anjila, met de scooter weer naar Lakeside gegaan. Ze wilde nog afscheid nemen van Anouk en vond dit een leuke manier. Daarna ben ik weer terug gegaan naar het gastgezin. Het was erg gezellig die avond. Mijn gastzusje heeft bij mij op de kamer geslapen.

Donderdag avond heb ik afscheid genomen van mijn gastgezin. Dit was toch wel lastig. Mijn gastzusje vond het ook niet leuk dat ik weg ging.

Vandaag is al de laatste dag in Pokhara. Ik vind het erg jammer dat we nu al gaan, de tijd is hier heel erg snel gegaan. Morgen ochtend vertrekken we om 7 uur ‘s ochtends richting Kathmandu.

1. Marjon:
    1 juli 2018
    Wooh meis. Bijzonder dat je zoveel operaties hebt kunnen zien. Als je dat komend jaar ook in NL zou kunnen doen, kun je helemaal vergelijken.
    Nu nog paar dagen Kathmandu. Benieuwd of je dat nu net zo intens beleeft en je verbaast als bij aankomst in Nepal. Of je al aan veel gewend bent inmiddels...
    Geniet van je laatste week in Nepal. En dan.... Heerlijk vakantie vieren in Sri Lanka!!
  2. Annemiek:
    1 juli 2018
    Hoi Rian, wat is je tijd daar, achteraf gezien, snel gegaan! En.. je hebt nog een welverdiende vakantie tegoed. Geniet ze van de laatste dagen.

Groeten Annemiek
  3. Ingrid:
    1 juli 2018
    Tjee Rian wat beschrijf je jouw ervaringen goed. Ik krijg er soms kippenvel van. Vooral over de botoperatie. Moest even denken aan mijn polsfractuur waar ze twee plaatjes ingezet hebben. Ik ben toch erg blij dat ik in Nederland woon.
    Heel veel plezier in Kathmandu en daarna in Sri Lanka.
    Tot gauw,
    Ingrid
  4. André:
    1 juli 2018
    Hoi nicht, Weer prachtige verhalen. Ongelooflijk hoe snel de tijd is verlopen. Ik zie ons nog zo op Schiphol staan. En nu is alles al achter de rug. Maar eerst lekker vakantie vieren in een paradijs. Geniet ervan en tot ziens. Groetjes Andre en Tiny